کفپوش بیمارستانی چه ویژگی هایی دارد؟

کفپوش بیمارستانی

ویژگی های کفپوش بیمارستانی:

کفپوش بیمارستانی از مرسوم ترین و رایج ترین کفپوش های مورد استفاده در بیمارستان ها می باشد.

ویژگی های مختلف و قابلیت های این کفپوش سبب شده که، کفپوش پی وی سی انتخابی بسیار مناسب به عنوان یک کفپوش بیمارستانی محسوب شود.

در این مقاله قصد داریم به ویژگی های کفپوش بیمارستانی و دلایل استفاده از این نوع کفپوش خاص بیشتر بپردازیم.

بیمارستانها از خاص ترین فضاهای عملکردی در معماری هستند.

در طراحی آنها علاوه بر مسائل زیبایی شناسی، پارامترهای مهمی از نظر فنی ،عملکردی ،بهداشتی و … دخالت دارند.

اهمیت عملکرد صحیح و نیز سلامت افراد در بیمارستان سبب شده است که برای تمام جزئیات و مصالح و … در بیمارستانها، شرایط و استانداردهای خاص و سختگیرانه ای در تمام دنیا تدوین و در دستور کار قرار گرفته است.

یکی از مهمترین عناصری که در طراحی داخلی بیمارستانها مورد توجه قرار می گیرد، نوع پوشش دیوارها و کفپوش فضاهای مختلف یک بیمارستان است.

کفپوش های مورد استفاده در بیمارستان علاوه بر اینکه باید تمام نیازهای یک کفپوش مانند زیبایی، دوام، مقاومت نسبت به خط و خش و ترافیک عبوری بالا و … را مرتفع نماید، باید نیازهای مربوط به بیمارستان مانند قابلیت آنتی باکتریال بودن، آنتی استاتیک بودن، مقاومت بالا نسبت به لکه پذیری ، مقاومت نسبت به شوینده های خاص و … را نیز کاملا در بر بگیرند.

توجه به این نکته که کفپوش بیمارستان در معرض استفاده سنگین و ۲۴ ساعته در تمام طول هفته و سال است، سختگیری نسبت به این کفپوش را افزایش داده است.

مقاومت کفپوش بیمارستانی نسبت رفت و آمد:

ترافیک بالای رفت و آمد در بیمارستانها، از مهمترین پارمترهای تاثیر گذار در انتخاب کفپوش مناسب است.

ترافیک عبوری نه فقط ناشی از رفت و آمد افراد، بلکه رفت و آمد مدام تختها، ویلچرها و سایر وسایل مورد استفاده در بیمارستان را در بر می گیرد.

کفپوش های pvc یا کفپوشهای وینیلی مطابق استانداردهای جهانی و بین المللی، در کلاسها و رده های مختلفی از نظر میزان ترافیک عبوری قابل تحمل تولید می شوند. با توجه به اینکه بیمارستان از فضاهای با ترافیک عبوری بسیار بالا و دائمی به شمار می آید،کفپوش های pvc در رده ۳۳ کاملا متناسب برای استفاده در بیمارستانها بوده و براحتی ترافیک عبوری را تحمل خواهند نمود. البته مقاومت سطح کفپوش پی وی سی بیمارستان و سایر کفپوشها نسبت به اثر چرخ ویلچر، تخت و سایر وسایل باید مطابق با استانداردهای بین المللی باشد.

کفپوش مورد استفاده در بیمارستان باید حتما این استاندارد را پاس کرده باشد.

ویژگی آنتی باکتریال کفپوش بیمارستانی:

کفپوش های آنتی باکتریال کفپوشهایی هستند که ، امکان رشد و تکثیر باکتریها، قارچها و کپکها روی سطح آنها وجود ندارد. این ویژگی برای کفپوش های بیمارستانی اولویت داشته و برای برخی فضاها مانند اتاقهای عمل، فضاهای قرنطینه، مراقبتهای خاص، آزمایشگاها و…. این اهمیت بسیار افزایش پیدا می کند.

نکته مهم در خصوص کفپوش های آنتی باکتریال این است که کفپوش های آنتی باکتریال سطحی بدون خلل و فرج داشته باید بدون درز اجرا شوند. کفپوش بیمارستانی در صورت دارا بودن استاندارد بین المللی ISO 22196 یا استاندارد مشابه، آنتی باکتریال (آنتی میکرو بیال) بوده و به برای استفاده در این فضاها بسیار مناسب است.

مقاومت و دوام کفپوش بیمارستانی:

کفپوش های بیمارستان همیشه در معرض آلودگی ها و لکه هایی از قبیل خون، دارو ها و … می باشند.

به همین جهت مقاومت نسبت به لکه پذیری کفپوش بیمارستان بسیار مهم است.

کفپوش های بیمارستانی باید نسبت به لکه های معمولی مقاوم باشندک

همچنین مشخصا باید نسبت به لکه های خون، بتادین، ضد عفونی کننده های بیمارستانی مقاوم باشند.

کفپوش پی وی سی بیمارستان با توجه به ضریب جذب پایین، و نیز وجود لایه محافظ پلی یورتان، در برابر تمام لکه های گفته شده مقاوم هستند.

کفپوش وینیلی اساسا کفپوشی بادوام و مقاوم است.

دوام کفپوش های بیمارستانی با توجه به ترافیک عبوری بالا و نیز رفت و آمد وسایلی از قبیل تختها، ویلچرها، وسایل مخصوص پزشکی و … باید بسیار بالا باشد.

کفپوشهای وینیلی یا pvc عمر مفیدی بین ۱۰ تا ۲۰ سال دارند.

نظافت کفپوش بیمارستانی:

کفپوش های وینیلی یا پی وی سی کفپوشهایی انعطاف پذیر هستند که براحتی تمیز می شوند.

کفپوش پی وی سی رولی، بدون درز اجرا می شود.

بنابراین امکان جمع شدن گرد و خاک و آلودگی در محل درزها و بندهای این کفپوش وجود ندارد.

در نتیجه خطر تجمع آلودگی روی سطح کفپوش کاهش می یابد.

راحتی تمیز کردن کفپوش پی وی سی سبب شده که، انجام تمیزکاری کفپوش حتی در شرایطی که رفت و آمد بالایی روی کفپوش در حال انجام است، قابل اجرا باشد.عدم وجود خلل و فرج و درز روی سطح این کفپوشها، نه تنها از تجمع گرد و خاک و آلودگی جلوگیری می کند، بلکه تمیز کردن کفپوش را نیز راحت تر می نماید.

نکته دیگری که درباره تمیز کردن کفپوشهای بیمارستانی، باید مورد نظر قرار داد، استریل کردن و گاهی ضد عفونی کردن کفپوشها با توجه به شرایط خاص بیمارستان است. کفپوش های پی وی سی مقاومت بالایی نسبت به شوینده های شیمیایی و محلولهای استریل و ضدعفونی کننده،دارند. از طرفی ساختار و نحوه نصب کفپوشهای پی وی سی یا وینیل به گونه است که در صورت آسیب دیدن کفپوش، مرمت و تعویض این کفپوش به سادگی و به سرعت انجام پذیر است.

خاصیت آنتی استاتیک کفپوش بیمارستانی:

از دیگر ویژگی های مهم کفپوش مورد استفاده در بیمارستان، ویژگی آنتی استاتیک بودن آن است.

خاصیت آنتی استاتیک بودن کفپوش نه فقط برای حفاظت از دستگاهها و سیستم های الکتریکال پزشکی که بسیار حساس هستند، دارای اهمیت ویژه است، بلکه برای حفاظت از سلامت بیماران و کارکنان نیز لازم و ضروری است. کفپوش پی وی سی بیمارستان که برای استفاده در فضاهای بیمارستانی تولید می شوند، خاصیت آنتی استاتیک یا تخلیه بار الکتریسیته ساکن را دارا هستند.

از این نظر نیز کفپوشی مناسب برای بیمارستانها و استفاده در فضاهای خاص به حساب می آیند.

برای این کار با قرار دادن تکه هایی از یک عنصر رسانا مانند کربن، مس و … در ساختار اولیه کفپوش، کفپوش پی وی سی را به کفپوشی رسانا تبدیل می کنند.

با تخلیه بارهای الکتریسیته ساکن، مانع از تجمع الکتریسیته ساکن و در نتیجه آسیب به دستگاهها و … می شوند.

تنوع طرح و رنگبندی کفپوش بیمارستانی:

با توجه به بستری شدن بیماران در بیمارستان، نیاز به تنوع در طراحی داخلی بیمارستان برای جلوگیری از احساس خستگی روحی بیماران و کمک به شادابی آنها امری لازم و ضروری است. بالای رنگ و طرح، و نیز امکان ادغام و اتصال رولها به یکدیگر ، ایجاد تنوع در فضاها را برای معماران بسیار راحت و آسان نموده است. تنوع رنگ کفپوش وینیل و امکان اجرای بدون درز این کفپوش، به طراحان این امکان را می دهد تا براحتی بتوانند از تغییر رنگ کفپوش برای نشان دادن تغییر فضا و انتقال از یک فضا به فضای دیگر، و یا نشان دادن حد و مرز فضاهای خاص استفاده کنند. همچنین براحتی می توان از خطوط راهنمای مربوط به دسترسی های مختلف در فضای بیمارستان جهت هدایت و راهنمایی افراد برای پیدا کردن مسیرها استفاده نمود.

لطفا امتیاز دهید
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب مدیر سایت

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

    همین حالا سفارش دهید