معرفی و ویژگی های انواع مدل های پرده

مدل پرده

بررسی انواع مدل پرده:

معرفی انواع مدل پرده و چگونگی به كاربردن آنها در دكوراسيون های مختلف

پرده ها از ساده ترين انواع پوشش برای پنجره ها هستند كه ضمن سادگی و زيبايی به سبب ميزان كم پارچه مصرفی در تهيه آنها از انواع مقرون به صرفه پرده محسوب مي شوند. پرده ها ضمن فوايد كاربردی ، از نظر شكل ظاهري نيز متنوع بوده و مي توان با انتخاب مدل پرده متناسب با دكوراسيون اتاق و همچنين در نظر گرفتن پارچه اي با طرح و رنگ مناسب و هماهنگ با ساير اجزاي دكوراسيون منزل، تركيبي زيبا و چشمگير ميان پرده و دكوراسيون اتاق ايجاد كرد.

در اينجا مروري داريم بر انواع متداول پرده .

پرده مدل رومی:

بارزترين ويژگی پرده رومی تركيب سادگی با ظرافت و زيبايی است.

در حالت جمع ، اين پرده رديف تاي مرتب و افقی پارچه را تشكيل میدهد و هنگامی كه پرده باز مي شود يك قطعه پارچه صاف و قالب پنجره آن را میپوشاند. تای افقی پارچه در اين پرده توسط تركه های چوب كه در جيب های باريك دوخته شده و در پشت پرده قرار دارند، ايجاد می شود. گاه در برخي از موارد جيب ها از روي پرده دوخته می شوند و به عنوان يك عنصر تزيينی براي پرده مورد استفاده قرار میگيرند.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد پرده زبرا

اين نوع پرده تقريباً براي پوشش هر نوع پنجره ای مناسب است.

از پرده مدل رومی به عنوان پوشش پنجره در اتاق هايی كه دكوراسيونی ساده دارند، بهره بگيريد. اين نوع پرده اغلب با دكوراسيون شلوغ و مملو از طرح و نقش ، تناسب و هماهنگی ندارد.

پارچه های ساده يا بافت دار برای دوخت اين نوع پرده ايده آل هستند اما انواع پارچه های راه راه يا چهارخانه نيز به دليل تأكيد بر خطوط تای پرده و خطوط منظم دور آن براي تهيه اين مدل پرده مناسب هستند. يك پرده رومی با پارچه راه راه افقی، پنجره را عريض تر و پرده ای با پارچه راه راه عمودی پنجره را بلندتر نشان خواهد داد.

اما پارچه های طرح دار شلوغ با گل هاي درشت براي دوخت چنين پرده ی مناسب نيستند.

جهت حصول به نتيجه بهتر برای دوخت پرده مدل رومی از پارچه های محكم مانند پارچه نخي و كتان استفاده كنيد.

اگرچه پرده رومی با عرضي معادل ۵/۲ متر نيز قابل تهيه است، اما اين مدل پرده براي پنجره های بسيارعريض چندان مناسب نيست، در چنين مواقعی مي توانيد از چند پرده كه در كنار يكديگر نصب شده اند، استفاده كنيد.

دوخت نوار در لبه هاي پرده رومی يا بر روی آن با تأكيد بر خطوط صاف دور آن بر زيبايی پرده رومی مي افزايد. بهترين محل برای نصب اين نوع پرده داخل قاب و فرورفتگی دور پنجره است. به اين ترتيب هنگامی كه پرده باز میشود در داخل قاب پنجره قرار گرفته و به خوبی آن را می پوشاند.

پرده غلتكی:

یکی دیگر از انواع پرده ، مدل غلتکی آن است؛ اين پرده ساده دور غلتكی فنری پيچيده شده است كه به بالای پنجره نصب مي شود و با استفاده از اين غلتك ، باز و جمع می شود.

از ويژگی های اين مدل پرده ، جمع شدن كامل آن به صورت يك استوانه باريك در بالای پنجره است كه موجب می شود در حالت جمع، نور به طور كامل از پنجره به اتاق بتابد و هيچ بخشی از پنجره را نمی پوشاند. همين ويژگی ، اين مدل پرده را براي پنجره هايی كه به طرف داخل باز میشوند، ايده آل می سازد.

از آنجا كه پرده مدل غلتكی در حالت جمع تقريباً ديده نمی شود از جنبه تزييني كمتری برخوردار بوده و اغلب از آن برای مصارف كاربردی و همراه با پرده های تزيينی استفاده میشود. اما اين پرده را نيز میتوان به اشكال مختلف تزيين كرد. از جمله چاپ استنسيل بر روی آن و يا دوخت انواع نوار، مهره و تزيينات ديگر به لبه ها و يا بر روی آن. برای تهيه اين مدل پرده بهتر است از پارچه های آهاردار استفاده كنيد و يا پارچه مورد نظرتان را خود آهار بزنيد تا هنگام نصب ، پرده ظاهری منظم ، صاف و آراسته داشته باشد.

همچنين ميتوان برای پنجره های كوچك ، پرده ی غلتكی با كاغذهای ضخيم بافت دار تهيه كرد .

حتما ببینید: مشخصات و قیمت انواع پرده 

در اين صورت نيازی به آهار زدن پارچه نخواهيد داشت.

پارچه های ساده و راه راه برای دوخت پرده مدل غلتكی مناسب تر از پارچه های طرح دار هستند؛ اما انواع پارچه هاي طرح دار را نيز مي توان برای اين منظور به كار برد. اگر از پارچه های طرح دار استفاده مي كنيد، دقت كنيد، طرح آن به طور متقارن به روي پرده ديده شود. برای تهيه اين نوع پرده در اندازه گيری ابعاد پنجره و برش پرده دقت مضاعفي به كار ببريد زيرا كوچكترين نقص در پرده هنگام نصب آن چشمگير خواهد بود.

پرده مدل اتريشی:

از دیگر انواع پرده ، مدل اتریشی می باشد.

اين پرده مجلل و زيبا هنگامي كه جمع ميشود به صورت مجموعه ای از حالت (والان ) های دالبری درآمده، نمايی چشمگير به پنجره می بخشند. اگرچه اين نوع پرده نيز با همان روش ريسمانی پرده مدل رومی جمع ميشود ، به سبب مدل چين دارش حدود ۵/۲ برابر پرده مدل رومی پارچه مصرف میكند. پرده مدل اتريشي به ويژه براي اتاق هايی با دكوراسيون كلاسيك، مناسب و زيباست و در مجموعه ای از مبلمان و ويژگي های معماری مدل كلاسيك جلوه ای مضاعف می يابد. پرده های مدل اتريشی از پارچه های بسيار متنوع با جنس و طرح گوناگون قابل تهيه هستند اما پارچه هايی مانند ابريشم به دليل لطافتشان براي دوخت پرده هاي مدل اتريشی بسيار مناسب هستند.

پرده مدل اتريشی را میتوان ، با دوخت يك نوار چين دار به پايين آن به زيبايی آراست.

برای پارچه های نخي نوار چين دار پارچه ای و براي پارچه های ظريف تر از نوارهای ريشه دار در پايين پرده براي زيباتر كردن آن استفاده كنيد. اين مدل پرده را می توان ، هم با چوب پرده های معمولی و هم به وسيله تخته چوبی به بالای پنجره نصب كرد. اما با نصب اين پرده با استفاده از يك تخته چوبی نتيجه ای زيباتر و مرتب تر به دست می آيد.

اندازه عرض هر يك از حالت های دالبری تشكيل شده بر روی پرده را حدود ۳۰ سانتی متر در نظر بگيريد. همچنين جهت تهيه نوار چين دار برای پايين پرده نواری به طول دو برابر عرض پرده برای پارچه های محكم مانند انواع پارچه كتان و سه برابر عرض پرده برای پارچه های ظريف و لطيف مانند ابريشم در نظر بگيريد. عرض نوار پارچه اي چين دار بنا به دلخواه و سليقه خود حدود ۷ تا ۱۰ سانتی متر انتخاب كنيد.

پرده پيلی دار:

یکی دیگر از انواع پرده ، مدل پیلی دار آن است؛ اين مدل ضمن سادگی ، جلوه ای چشمگير و زيبا دارد.

پرده پيلي دار از دو قطعه پارچه ساده تشكيل شده كه از شكاف ميان آنها پارچه اي به رنگ ديگر نمايان است. اين پرده به وسيله ريسمان هايي از دو طرف جمع مي شود. بهترين اندازه براي اين مدل ، پرده ی پارچه ای به عرض ۱۴۰ سانتی متر است. چنين پرده ای برای پنجره های بسيار عريض مناسب نيست. تركيب های بسيار متنوعی از پارچه های گوناگون را ميتوان براي دوخت چنين پرده ی در نظر گرفت. اما بهترين حالت، تركيب پارچه ای ساده با يك پارچه طرح دار است. ميتوانيد پارچه ساده را برای پرده اصلی و پارچه طرح دار را در داخل پيلی استفاده كنيد و يا به عكس پارچه طرح دار را برای دو طرف پرده و پارچه ساده در داخل پيلی به كار ببريد.

اگر پارچه طرح داری برای خود پرده انتخاب میكنيد دقت كنيد كه هنگامی كه پرده باز است و پيلی به صورت بسته قرار گرفته طرح پارچه متقارن باشد و خطوط آن به درستی در امتداد يا در برابر هم قرار گيرد.

لطفا امتیاز دهید
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب مدیر سایت

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

    همین حالا سفارش دهید