طراحی محوطه

طراحی محوطه

اصول طراحی محوطه:

در طراحی محوطه سازی باغ و فضا سازی ویلا در معماری طراحی منظر ،توضیحاتی خواهیم داد که در طراحی معماری ساختمان ، اصول محوطه سازی و فضای سبز دارای کاربرد می باشد که در مقالات مختلف برای شما عزیزان قرار گرفته است. همواره در طراحی فضاها فرم ها را باید اصول خاصی سازماندهی کرد تا فضای باز خوش ترکیبی بوجود آید. اصولی چون وحدت و هماهنگی اغلب به ارتباط بین روشی خاص و یک اصل بنیادین باز می گردد.

فرم ها در محوطه سازی:

کاربرد این اصول باید در طول دوره ی طراحی محوطه سازی ویلایی و فضای سبز شروع شده و تا دوره اصلاح طرح ادامه داشته باشد . برداشت اول ناظر و لذت او از محیط اطراف به دو اصل مکمل ادراک دارد. در ابتدا لزوم ایجاد انگیزه طریق تجربه ای تازه ولزوم آشنایی با طرح اولین اصل پاسخ به تغییرات می باشد.

دومین اصل پاسخ به ثبات می باشد. چنین پاسخ هایی نیازمند تناقض می باشد.

شما خواه طراح تازه کار باشید یا طراح حرفه ای و با تجربه ، همواره می توانید پیشرفت کنید .

فرم در منظر ، بیان بصری و نهایی نیروهای زیادی ست که بر طراحی خارجی تاثیر میگذارد، زمین احداث بنا به خوی خود بیانگر فرصت ها و محدودیت هاست ،معماری منظر تجسم ترکیب ماهرانه ی نیرو های یاد شده است . به این ترتیب برای ایجاد تغییرات محیطی مبتنی بر نیازهای انسانی ، شرایط محیطی اهمیت زیادی دارد. فرایند دستیابی به فرم مطلول هدف اصلی مقالات می باشند.فرم و عملکرد دو جزء حساس و قابل تامل این فرایند می باشند .

بیشتر بخوانید: نکات مهم در زمان بازسازی ساختمان

دانستن اصول طراحی محوطه پیش نیاز یک پروژه موفق

عده ای معتقدند فرم از عملکرد پیروی می کند ، یعنی فرم نتیجه ی منطقی تجزیه و تحلیل ابتدایینکات عملکردی است. عده ا دیگر بر این اعتقاد دارند که فرم دارای اصالت خاص خود می باشد و می تواند بر چگونگی استفاده از سایت ( زمین احداث بنا ) تاثیر بگذارد. به عبارتی دیگر ممکن است فرن خود را به عملکرد تحمیل کند و یا از آن پیشه بگیرد. چون مفاهیم معمولا به ایده ها و مشکلات عملکردی پی پردازند ،اما با این همه معتقدیم فرم جزء ترکیب شونده ی عملکرد است . مرحله ی بعدی در طراحی محوطه و فضاسازی ویلا درک مفهوم منظر است ، مفاهیم کلی دست به دست هم می دهند تا تصویر ، مشخصه ی اصلی ، هدف و ماهیت زیر بنایی پروژه نمود یابد. این سطح از مفهوم سازی نوعی حس مکان خاص بودن سایت را مشخص میکند.

یعنی این حس که یک سایت خاص (زیر بنای احداث پروژه ) دارای اهمیت ویژه و معنایی ویژه جدا از زیبایی و عملکرد است .

در این سطح طراح معمار باید از خود بپرسد این مکان واقعا قرار است چگونه باشد ؟؟

حتما ببینید: برای مشاهده انواع چمن مصنوعی روی نوشته کلیک نمائید.

فضاسازی مدرن و طراح مدرن محوطه

طراح باید این روح را کشف و تعریف کند تا در یابد که سایت به چه چیزی تبدیل خواهد شد و با حساسیت فراوان ار بر اساس عملکرد و فرم طراحی تعبیر و تفسیر کند و از این طریق به عمق کار روح تازه ببخشد.طراح برای ایجاد همچین زمینه هایی باید از خود همدلی نشان دهد و لازم است موقعیت ، احساسات و انگیزه ی مشتریان را درک کند. فرم های نمادین به فضا کار ویژگی منحصر بفردی میبخشد زیرا اغلب راز گونگی طرح ها را بیشتر می کند و به این ترتیب هرکاربر می تواند آن فضا را نتفاوت از دیگران تفسیر کند .به طور کلی در طراحی باغ و منظر به روش غربی ، طرح فاقد عمق فلسفی یا نمادگرایی است ،اما به این موارد نیازی نیست و اگر طراحان به دنبال روح مکان بگردند و در جستجوی معنا باشند ، موقعیت های فراوانی دریافت خواهند کرد.

باید دید طراح می خواهد چه تصویری را در چه مکانی نشان دهد .

به عنوان مثال شبیه سازی فضایی و نمادگراییرا می توان مرتبط ساخت با مکانی که تصویری از قدرت و موفقیت است یا فضایی که اهمیت تکنولوژی را نشان می دهد . مکانی تحریک کننده که کاربر را منقلب میکند و آرامشش را برهم میزند و اورا متعجب و سردرگم میکند. وقتی طراح مفاهیم فلسفی متناسب با شرایط سایت و یا مشتری را تعیین کرد، اقدام بعدی وی بیان این مفاهیم در قالب عینی و ملموس خواهد بود.

از طیق جمع آوری ایده ها و طوفان فکری، تصویر های بصری شکل میگیرند.

 

لطفا امتیاز دهید
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب مدیر سایت

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

    همین حالا سفارش دهید