پارکت مهندسی

پارکت مهندسی

پارکت مهندسی شده چیست ؟

بسیاری از مصرف کنندگان کلمه مهندسی شده را نادیده می­گیرند، هرچند وجود این کلمه نشانگر وجود ویژگیهای منحصر فردی است که این پارکت دارد.

کلمه مهندسی شده نشان از فعالیتی در گذشته نیست و پارکت مهندسی شده هم تماما از چوب است.

مهندسی شده مربوط به آینده است، یعنی این پارکت بهتر میماند! پارکت مهندسی شده ترکیب لایه های چوبی و چندلایی است که در مغز آن است.

وقتی میگوییم چند لایی (plywood)، منظور از کلمه لایی، لایه های چوب است. در حقیقت چندلایی مجموعه لایه های چوبیست که به یکدیگر پرس شده اند.

پارکت مهندسی شده هم به همین ترتیب است، البته با شرایطی خاص تر که در ادامه به آن میپردازیم.

پیوند بین لایه ­های داخلی، پارکت­ های چوبی مهندسی شده را بیشتر مقاوم و پایدار میکند و طول عمر آن را نیز افزایش میدهد.

از این رو پارکت­های چوبی مهندسی شده نسبت به پارکتهای تمام چوب از نظر اقتصادی به صرفه تر هستند.

پارکت های چوبی مهندسی شده حداقل از سه لایه تشکیل شده­ اند و هر لایه با رگه هایی عمود به رگه های لایه بعدی به هم پرس شده ­اند.

این ساختار لایه­ای، پایداری سطح را در مقایسه با پارکت­ های تمام چوب در مقابل خمش، کاس شدن و پیچش افزایش داده و مقاومت بیشتری را به پارکت ­های مهندسی شده می­بخشد. نحوه تولید پارکت­ های چوبی مهندسی شده، آنها را برای استفاده در کف سازی های مختلف به یک انتخاب مناسب تبدیل کرده است.

عموماً لایه رویی سخت چوب است. این لایه نازک، از جنس چوب انتخاب شده توسط خریدار می­باشد، تا هم به عنوان سطحی محافظ باشد و همچنین از نظر زیبایی در معرض دید قرار گیرد. البته انتخاب لایه خارجی می­تواند بسته به انتخاب مشتری از نوع ­های مختلفی از محدوده نرم چوبها تا سخت چوب ها باشد. لایه رویی پارکت های مورفلور از دو درخت توس و بلوط بدست می آیند که هر دو از سخت چوب ها هستند.

لایه رویی پارکت­ های مهندسی شده باعث زیبایی شده و آن­ها را همانند پارکت­ های تمام چوب می­کند. لایه ­های داخلی میتواند غیر از چندلایی از مواد مختلفی مانند HDF یا چوب سخت ساخته شود. در پارکتهای مهندسی شده مورفلور لایه های داخلی هم تمام چوب هستند. این لایه های داخلی باعث پایداری محصول نهایی شده و همچنین باعث افزایش مقاومت به رطوبت می­شود. پارکت ­های تمام چوب نسبت به رطوبت، حساسیت بیشتری دارند.

سه لایه مختلف روکش رویی

لایه رویی پارکت­های چوبی مهندسی شده در سه نوع متفاوت در کارخانه پارکت تولید میشوند:

  • روش اره­ ای (sawn): سطح الوار بعد از خشک شدن، بریده میشود. پس از برش ویفرها (wafers) به چندلایی میانی در پارکت پرس می­شود. با اضافه شدن این لایه ۲-۵ میلیمتری به ضخامت چندلایی اصلی، سطح اره­ شده (sawn surfaces) بیشتر شبیه چوب سخت هستند تا لایه روکش. البته لزوما این لایه را نبایست در پشت تایل پارکت هم اضافه کرد. در نتیجه پارکت­ های چوبی مهندسی شده با روش اره ای، با توجه به ضخامت لایه اضافه شده، نسبت به روکش ­های نازک بیشتر در مقابل رطوبت و کاس شدن مقاوم هستند.
  • روش اسلایسی (sliced): ظاهر روکش قاچ شده نیز شبیه به سطح تمام چوب است. صفحاتی با ضخامت نازک بین ۶/۰ میلیمتر تا ۶/۱ میلیمتر به وسیله تیغه مخصوص در جهت مشابه صفحه اره شده بریده می­شود. فرآیند اسلایس کردن، خاک اره تولید نمی­کند. از این رو بیشترین بازده را از مواد اولیه داراست و همچنین باعث سازگاری بیشتر با محیط زیست می­گردد. پارکت مهندسی اسلایس شده طول عمر بالایی احتمالا نخواند داشت زیرا برای فنیش مجدد با محدودیت­ رو به رو است. چرا که فینیش مجدد نیاز به ساب مجدد دارد و اگر ضخامت لایه رویی زیادی نازک باشد این امکان نوجود ندارد. چرا که لایی از بین میرود. اگر مصرف کننده بخواهد که با فنیش مجدد طول عمر کف را طولانی کند، لایه رویی با روش اره ای پیشنهاد می­شود.
  • روش پوسته ای(peeled): روکش پوسته ای با استفاده از ماشین تراش مخصوص، به صورت لایه لایه از روی تنه درخت جدا میشود. چنین روکشهایی نازکترین لایه های چوب هستند. کف­های پوسته ای معمولاً مقاوم در برابر رطوبت هستند. علاوه بر این پارکت­ های چوبی مهندسی شده به دلیل اغلب داشتن سه لایه یا بیشتر به خوبی پایدار هستند. اگر رطوبت کف را تهدید کند، پارکت پوسته ای حساس می­شود و ممکن است رنگ لایه سطحی آن کمی با چوب ­های طبیعی متفاوت گردد

مصرف کنندگانی که با اطلاعات کافی اقدام به خرید می­کنند باید به خوبی تصمیم بگیرند که چه ضخامتی و چند لایه برای آن­ها مناسب ترین است.

اگر فنیش دارای درجه بالای  UV و با اکسید آلومینیم باشد طول عمر بالایی خواهد داشت و حتی شاید نیازی به فینیش مجدد نیز نداشته باشد.

مصرف کنندگانی که ممکن است تصمیم داشته باشند که روکش خود را تعویض یا فنیش مجدد انجام دهند باید پارکت چوبی مهندسی اره ای ضخیم را انتخاب کنند.

اگر احتمال این را می­دهید که در آینده کف را ساب می­زنید روکش­های ضخیم تر انتخاب مناسب تری هستند.

بسیاری از مصرف کنندگان، اطلاعی از انواع پارکت­های مهندسی شده ندارند، اما یک مصرف کننده آشنا به راحتی تفاوت پارکت­ها را متوجه می­شود.

تشخیص کیفیت پارکت­های چوبی مهندسی شده

هیچوقت فقط به واسطه ظاهر، پارکتها را قضاوت نکنید.

کیفیت پارکت های چوبی مهندسی شده از درون آن شروع می­شود و اولین سوالی که در ذهن خریدار باید شکل بگیرد این است:

  • آیا پارکت مهندسی شده از چندلایی از جنس نرم چوب و با کیفیت پایین تشکیل شده است؟
  • آیا ترکیبات آن دارای چند لایی با کیفیت بالا است؟

هرچه کیفیت پایین تر باشد، احتمال جدا شدن لایه ­ها (یا اصطلاحا دلمینیشن) بیشتر خواهد بود. اگر در ساخت پارکتهای مهندسی، از مواد اولیه مناسب استفاده شود،

باعث کاهش تنش در پرس روکش به لایه ها شده و مقاومت آن در برابر رطوبت را افزایش می دهد و همچنین با افزایش کیفیت پارکت، طول عمر آن افزایش می­یابد.

بیشتر بخوانید : نحوه اجرای ساب و لاک در پارکت چوبی به شکلی میباشد؟

بعد از ترکیبات داخلی، لایه بیرونی و سطحی که در معرض سایش است باید مورد توجه قرار گیرد. مصرف کنندگان تا آنجا که امکان دارد باید اطلاعات کافی در مورد روکش کسب کنند.

همچنین باید در نظر داشت که کیفیت پوشش نباید با کیفیت فینیش اشتباه گرفته شود.

زیرا ظاهر می­تواند فریبنده باشد. مصرف کنندگان باید به خوبی سطح روکش را مشاهده کنند تا از وجود هرگونه عیب بر روی آن آگاه شوند.

وجود مشکلی بر روی سطح روکش می­­تواند نشان از این باشد که قبلا در معرض رطوبت یا دیگر مشکلات تولید قرار گرفته است.

اگر این احتمال را میدهید که در آینده نیاز به فینیش مجدد یا رنگ آمیزی مجدد هست، بهتر است که لایه روکش ضخیم تری انتخاب شود.

در مورد ضخامت روکش و تعداد لایه­ ها سوال شود زیرا لایه­ ها اضافه می­تواند از کف محاقظت کرده و طول عمر آن را افزایش دهد.

هیچ یک از پارکت­ها حتی پارکت چوبی مهندسی شده کاملا در برابر رطوبت محفوظ نیستند اما پارکت­های مهندسی شده از مزیت بهتری نسبت به پارکت­های تمام چوب برخودارند.

خریداران می­بایست راهنمایی نگهداری و دیتاشیت لازم که به وسیله تولید کننده تهیه شده است را مطالعه کنند تا در فهم مشکلات احتمالی محصول از قبیل عیوب سطحی، تاب خوردگی، کاس شدن پارکت و جدا شدن لایه ای به مصرف کنندگان کمک کند.

برای دست یابی به یک تصمیم صحیح به نکات زیر باید توجه داشت:

  1. نوع لایه ­ها
  2. تعداد لایه­ ها
  3. ضخامت روکش
  4. نوع روکش
  5. بالانس و غیر بالانس بودن

مزایای استفاده از پارکت چوبی

استفاده کردن از این نوع wooden parquet ها از رشد قارچ و کپک در کف منزل جلوگیری می کند.

در مقابل عواملی مانند اشعه های UV، فشار و ساییدگی و حتی در مبحث های حرارتی مانند حرارت ته سیگار نیز دارای مقاومت نسبی هستند.

به علت مقاومت حرارتی پایین نیز یکی از گزینه های مناسب برای استفاده از کف هستند که باعث صرفه جویی در هزینه ها می گردد.

 

مشاهده کامل محصولات پارکت مهندسی بهمراه قیمت در سایت دیجی پالیزی

 

5 (100%) 8 votes
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب مدیر سایت

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

    همین حالا سفارش دهید