نقش رنگ در دکوراسیون داخلی و تاثیرات آن

رنگ در دکوراسیون

راهنمای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی:

امروزه انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی امری بسیار مهم میباشد.

هر یک از رنگ ها دارای روانشناسی خاص خود هستند و انرژی خاصی دارند.

استفاده ی به جا و شناخت از انرژی که هر رنگ همراه خود برای محیط می آورد باعث ایجاد احساسی عمیق در آن محیط می شود. بهتر است در دکوراسیون داخلی منزل خود از طراحان داخلی برای ترکیب رنگ های مختلف و مکان مناسب برای به کارگیری آنها بهره بگیرید. برای مثال بهتر است کاغذ دیواری یا رنگ اتاق خواب را به رنگ های روشن نظیر رنگ زرد و یا آبی آسمانی انتخاب کنید، در این صورت انعکاس نور آفتاب را زیباتر خواهید دید و حس خواهید که در یک محیط خارجی در حال گرفتن حمام آفتاب هستید.

رنگ مهم ترین عنصر در دکوراسیون داخلی:

نظر خود را با نظر کارشناسی که تخصصش طراحی داخلی است تلفیق کنید و رنگ ایده آل منزلتان را مشخص کنید، هیچ کسی به خوبی خود شما نمی داند به چه رنگی علاقه دارید بنابراین حتما علاقه ی خود را در نظر بگیرید. برخی از رنگ ها وجود دارند که استفاده از آنها تاثیر مثبتی بر روحیات افراد ساکن می گذارد، اما اغلب افراد جایگاهی برای آن رنگ ها در منزل در نظر نمیگیرند. از رنگ های مختلف علاوه بر دیوارها و کفپوش در پرده، کوسن، فرش و … استفاده کنید. بهتر است پیش از انتخاب رنگ مناسب در خصوص رنگ های مختلف مطالعه کنید و بهترین رنگ را برای قسمت های مختلف در نظر بگیرید.

اهمیت رنگ در دکوراسیون داخلی:

برای اینکه بتوانید رنگ مناسب را انتخاب کنید توصیه ی ما به شما این است که اندکی از واقعیات فاصله بگیرید و از قوه ی تخیل خود استفاده کنید، تصور کردن می تواند خیلی به شما کمک کند، اما بهتر است کل اتاق خود را یک رنگ نکنید. مثلا اگه به رنگ صورتی علاقه مند هستید می توانید در بخشی از اتاق خوابتان از کاغذ دیواری ساده و یا گلدار به رنگ صورتی استفاده کنید، یا می توانید از گلدان هایی به رنگ صورتی استفاده کنید.

در این صورت بایستی از سایر رنگ هایی که با رنگ صورتی هارمونی دارند استفاده کنید.

رنگ صورتی کمرنگ و ملایم میتواند درخشندگی، صمیمیت و گرما را به اتاق شما به ارمغان آورد .

روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی:

دنیای سیاه و سفید و بدون رنگ هیچ گونه زیبایی و مفهومی ندارد و هر رنگی تاثیر خاص خود را دارد و واکنش های مختلفی در افراد ایجاد می کند. امروزه حتی در طراحی داخلی مغازه ها و رستوران ها نیز به رنگ های به کار برده شده در فضای داخلی بسیار توجه می کنند، روانشاسی رنگ ها امری بسیار پیچیده است که تنها با تحصیلات آکادمیک نمی توان به همه ی موارد در خصوص آن پی برد و شخصیت افراد، سن، جنسیت و عوامل بسیار دیگری در تاثیر گذاری رنگ ها نقش دارند.

دایره رنگ در دکوراسیون داخلی:

چرخه یا دایره ی رنگ که در دکوراسیون داخلی نیز از آن بسیار استفاده می شود، ابزاری است که دسته بندی رنگ ها را نشان می دهد و دارای ۱۲ بخش است که رنگ های آبی، قرمز و زرد سه رنگ اصلی آن هستند، رنگ هایی که مابین رنگ های اصلی قرار میگیرند رنگ هایی هستند که برای از بین بردن مرزهای این رنگ های اصلی ایجاد شده اند. چیدمان های متعددی برای دایره ی رنگی پیشنهاد شده است اما در این میان چیدمانی که ترتیب منطقی رنگ های خالص در آن رعایت شده است مورد قبول است.

تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی:

مهم ترین قسمتی که در خانه است اتاق نشیمن می باشد.

از این اتاق برای برگذاری میهمانی ها استفاده می شود.

در نتیجه توجه ها بیشتر به این قسمت از خانه معطوف است و سعی می شود از ابزارآلات شیک نظیر کاغذ دیواری ساده و طرح دار، فرش و مبلمان لوکس و زیبا استفاده شود. رنگ ها نیز در جلوه ای که به اتاق نشیمن می دهند بسیار نقش دارند، ابعاد اتاق نشیمن، سبک مورد استفاده در دکوراسیون، نورگیر بودن اتاق همگی بر انتخاب رنگ های مورد استفاده تاثیر می گذارند.

حتما بخوانید: در مقاله ای به رنگ های مهم و تاثیرات آن در دکوراسیون داخلی پرداخته ایم.

این مطلب می تواند نظر شما را جلب نماید برای مشاهده روی نوشته کلیک نمائید.

رنگ های اصلی چیست؟

طبق تئوری های گذشته رنگ های زرد، قرمز و آبی از ترکیب هیچ رنگ دیگری ساخته نشده اند از این رو به آنها رنگ های اصلی می گویند. سایر رنگ های موجود در چرخه ی رنگ از ترکیب این سه رنگ ساخته شده اند.

رنگ های ثانویه چیست؟

رنگ های ثانویه نارنجی، بنفش و سبز هستند.

رنگ های متوسطه به رنگ هایی گفته می شوند که از ترکیب یک رنگ اصلی و یک رنگ ثانویه ساخته می شوند.

رنگ های ثانویه در چرخه ی رنگ ها بین دو رنگ اصلی قرار میگیرند.

هارمونی رنگ در دکوراسیون داخلی:

اینکه چیدمان و رنگ آنها را به گونه ای انتخاب کنید که همه ی اجزا در کنار یکدیگر چیدمانی مطبوع داشته باشند را هارمونی یا هماهنگی میگویند. هارمونی در اجسام، موسیقی، رنگ ها، طبیعت و … دیده می شود و در دکوراسیون داخلی، هر چی که در داخل منزل به صورت چشم نواز و خوش ترکیب در کنار یکدیگر قرار گرفته باشد را هارمونی میگویند. هماهنگی بین عناصر و رنگ ها باید به گونه ای باشد که افراد را مجذوب کند، هماهنگی بیش از حد باعث ایجاد فضایی مرده می شود. مغز انسان به گونه ای است که تمایلی به دیدن چیدمانی ساختار نیافته و نامنظم ندارد، بنابراین فضایی برای افراد جذاب خواهد بود که حس تعادل را در آنها القا کند.

چندین فرمول برای ایجاد هارمونی بین رنگ ها وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

انتخاب رنگ های همجوار

در بالا مفهوم چرخه یا دایره ی رنگ ها ذکر شد، به دسته های سه تایی در این دایره رنگ که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند هارمونی بر اساس همجواری می گویند.

مثال هایی از رنگ های همجوار میتوان به ترکیب رنگ های زرد و سبز، زرد و نارنجی، اشاره کرد.

انتخاب رنگ های مکمل

رنگ های مکمل کاملا در تضاد با یکدیگر هستند و در چرخه ی رنگ ها در مقابل هم قرار می گیرند.

رنگ های قرمز و سبز، بنفش و زرد مکمل یکدیگر هستند.

هارمونی رنگ زرد و سبز برگ گل ها با گل های قرمز و بنفش نمونه ای از این هارمونی است.

انتخاب بر اساس رنگ های موجود در طبیعت

طبیعت بهترین مثالی است که می توان از ترکیب رنگ های مختلف زد.

با نگاه کردن به طبیعت میتوانید درک درستی از هارمونی رنگ ها داشته باشید.

همه ی رنگ های موجود در طبیعت در دکوراسیون داخلی قابل اجرا نیستند، اما الهام گرفتن از آنها می تواند دید خوبی را به شما در خصوص هارمونی رنگ ها بدهد.

طیف های رنگی گرم و سرد:

رنگ های سرد آن دسته از رنگ ها هستند که تداعی کننده آب و احساس سرما هستند.

رنگ آبی و رنگ های مجاور آن جز این دسته از رنگ ها هستند.

رنگ های گرم آن دسته از رنگ هایی هستند که گرمی، آتش و خورشید را به یاد انسان می آورند.

رنگ قرمز و رنگ های اطراف آن جز رنگ های گرم طبقه بندی می شوند.

نارنجی و زرد دو رنگ گرم دیگر هستند که در دکوراسیون داخلی، به خصوص کوسن مبل ها بسیار مورد استقبال قرار می گیرند.

 

لطفا امتیاز دهید
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب مدیر سایت

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

    همین حالا سفارش دهید